zaterdag 17 maart 2012

Caroline over Libanon

En, Caroline..! Je hebt natuurlijk al weer hard gewerkt en veel zieke kindertjes beter gemaakt, daarom duurde het eventjes, maar...  de trouwe lezers van deze blog;- zijn natuurlijk erg benieuwd hoe je reis naar Libanon verlopen is en hoe deze jou bevallen is (nav de blog van 3 feb)!


Wil je een korte impressie van de reis geven?
Een rondreis door Libanon langs de volgende steden: Beirout, Sidon, Tyrus, Baalbeck, Anjaar, Jeita Grot, Tripoli, Bacherre en Byblos. Prachtige archeologische sites, veelal in de sneeuw. Het was bijzonder om in 'oude Bijbelse plaatsen' rond te lopen en te genieten van al het moois. Bijzonder was ook het bezoek aan het Palestijnse vluchtingenkamp. Daarnaast het eten en niet te vergeten: de vriendelijkheid van de mensen!

Kun je 3 hoogtepunten (voor jou) noemen?
Om te beginnen met de opgravingen en dan vooral Byblos en Baalbek. Byblos vond ik een schitterend stadje, lag mooi aan de Middelandse Zee, de archeologische opgravingen lagen mooi aan de kust, het weer was mooi en de souqs waren geweldig! en in Baalbek waren de immense resten van de tempels fascinerend!Het andere hoogtepunt was het bezoek aan de hamman. Daar lieten de vrouwen merken wel van een feestje te houden :).
Het derde hoogtepunt was de sneeuw, de ceders van Libanon in een wit landschap! En de wandeling (met sneeuwballengevecht) hierbij niet te vergeten........

Wat heb je ervaren van de tijd van de Bijbel? Was dat duidelijk merkbaar?
Als ik op een archeologische opgraving rondloop probeer ik me altijd te bedenken hoe het vroeger geweest moet zijn..... Dat de mensen echt bij bijvoorbeeld de tempels aankwamen en de eredienst voor bijv. Jupiter
volgden....
Verder is het heel bijzonder om in plaatsen rond te lopen die al bestaan uit de tijd van de Bijbel. Tyrus en Sidon zijn 2 bekende plaatsen, als ik daar dan rondloop probeer ik me voor te stellen hoe dat vroeger geweest moet zijn. Je merkt direct dat deze plaatsjes al honderden jaren bestaan en verschillende tijdperken hebben meegemaakt: Feniciers, Romeinen en bijvoorbeeld de kruisvaarders.
Verder hebben we Sarrepta aangedaan (het Zarfath uit de Bijbel). In de plaats zelf is er niets meer van terug te vinden, maar doordat we 's ochtends het verhaal van de weduwe te Zarfath met de olie en het meel dat niet opraakte hadden gelezen, leeft het toch wel meer om er te zijn......

Heb je nog iets gemerkt van de onrust in Syrië?
Ik heb er zelf niets van gemerkt. In Tripoli gingen we naar de citadel en daar waren militairen die op patrouille gingen naar de Syrische grens. Nadat de tanks met de militiaren weg waren gereden merkte je niets meer.....

Wat heeft je het meest verbaasd?
De vriendelijkheid van de mensen. Ze willen je altijd weer helpen, stappen in de auto en brengen je waar je wezen wil..... Dat is iets waar ik nog wat van leren kan!

Was de reis zoals je had verwacht?
Zelfs nog meer als ik had verwacht....  Libanon is veelzijdig en doordat er zoveel dingen te doen en zien waren vloog de week voorbij. Ik heb er van genoten!

Zou je een reis naar dit land aan anderen aanbevelen? Waarom wel/niet?
Ja, zeker weten!! Het land is schitterend en de diversiteit is groot: mooie stadjes, opgravingen, kruisvaarderskastelen, souqs, mooie natuur, grotten, musea's en noem maar op!

Wil je je 3 meest sprekende (voor jou) foto's toevoegen? Vooruit 5 mag ook, ik weet dat het moeilijk is!!

Eindelijk een leuke groepsfoto!!
Leuke herinnering aan een hotel, de gastheer was erg aardig en behulpzaam...
De archeologische opgraving in Baalbek.
Mooie omgeving!
Aan de kust.
Hartelijk bedankt!!!

Vandaag in het Reformatorisch Dagblad:
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/libanon_sterft_maar_staat_steeds_weer_op_1_630391

Geen opmerkingen:

Een reactie posten