vrijdag 13 januari 2017

Mallorca 2017; het reisjaar is weer begonnen!

Laten we het nieuwe jaar maar eens goed beginnen.

Na 3 verjaardagskaarsjes te hebben uitgeblazen op 2 januari..
.. en met Rineke en haar kids de Markthal en omstreken (on?)veilig te hebben gemaakt... 
.. pakken we op 4 januari in alle vroegte onze dagrugzak in voor een reisje naar Mallorca.
Eindhoven - Palma de Mallorca is de rechtstreekse vlucht die ons in 2,5 uur op het Spaanse eiland brengt. Mallorca is het grootste eiland van de Balearen. De Balearen liggen ten oosten van Spanje en bestaan uit zes eilanden. De andere zijn: Menorca, Ibiza, Formentera, Cabrera en Dragonera.

Ligging van Balearen in Spanje
De Balearen

Mallorca

Achteraf gezien had ik geen idee waar we terecht zouden komen. Ik had een reisgids bij me en mijn Tomtom. Dus er kon weinig mis gaan;).
Eenmaal in de auto leek het mij wel aardig richting de westkust te rijden. Onderweg passeerde ik Raixa. Raixa nodigde me uit tot onze eerste stop.

Raixa is a marvellous country mansion with gardens, parts of which date back to the 13th century. The house has passed through several noble families through the centuries, and was transformed to its present Italian style villa in the 18th century. 


Sinaasappels aan een boom! En lekker dat ze waren!


Op onze reis passeerden we vervolgens een prachtig in de bergen gelegen plaatsje, Valldemossa. Hier wilde ik wel overnachten. Ondertussen was Zadok in slaap gevallen en dacht ik eerst de kust maar eens te bereiken. Over een veelheid aan smalle weggetjes en scherpe bochtjes, bereikte ik de haven van Valldemossa. Hier heb ik even echt uitgerust. Een slapend kind, een biertje, een zonnetje. Vakantie!


Terug naar Valldemossa, nog steeds met een slapend Dokje. Onderweg kwam ik enkele agri-touristische bestemmingen tegen. Echter, alles bleek gesloten te zijn. Er is in Mallorca ongeveer een absolute winterstop in januari. Hotels, restaurants, het is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Gelukkig vond ik een hotel in het oude centrum dat open was én waar plek was. Het was een duur hotel, ai, ai, maar het uitzicht was geweldig. En het ontbijt was uitgebreid en lekker. Ik zat aan de ontbijttafel met een bijzonder koppel. Een 88-jarige ex-piloot van de Engelse luchtmacht en zijn zo ongeveer even oude Norwegian mountain goat (zijn woorden). Ex-diplomaten ook. Met hen had ik leuke gesprekken.


Uitzicht vanuit de hotelkamer.



Valldemossa in het zonnetje.

Bijna alle huizen hebben een tegeltje bij hun voordeur. In dit geval met de heilige Catalina erop. 

Na een wandelingetje door Valldemossa, vervolgde we onze reis. Onderweg naar Deia, passeerden we een geweldig gelegen klooster. Wat een mooie plek, ook om te wandelen. Voor Zadok was het een feest om de rotsen te beklimmen en ik genoot van het uitzicht over de zee.





Daarna koffie in Deia. En Zadok kon even spelen bij een speeltuintje.



Na aankomst in Soller, bleek ook hier weinig te beleven en geen hotel open. Wel heel leuk: vandaag wordt in de avond Driekoningen gevierd. Een feest met name voor de kinderen. Er is een optocht met praalwagens en bovenal wordt er veel snoep gestrooid. Erg leuk om een keer mee te maken! De kinderen krijgen ook kadootjes, het is vergelijkbaar met ons Sinterklaasfeest.

Dit is niet in Soller, maar zo zag het er ongeveer ook uit, maar dan in het donker;!
Maar voor het avond was, heeft Zadok zich eerst nog vermaakt op het grote plein in Soller.



Kerststallen in deze afmeting, zie je veel in Spanje. Hier in Soller.
Met behulp van de Booking.com app vind ik gelukkig een betaalbaar hotel in Alcudia, aan de noordkust. Ik heb gelijk maar voor 2 nachten geboekt. Het is een lange rit naar Alcudia door de bergen in het donker. Deze rit door de bergen wilde ik juist vermijden door een omweg te maken, maar in verband met de Driekoningen festiviteiten en wegafzettingen, werd ik alsnog gedwongen de tocht door de bergen te maken. Gelukkig kwamen we nog redelijk op tijd aan in Alcudia. Een prima stadje, met gratis parkeren buiten de stadsmuren. Ons hotel was echt midden in de stad.


Ik heb Zadok slapend op bed gelegd en heb zelf een wijntje aan de bar gehaald en mee naar boven genomen. Zin in morgen!
De volgende ochtend ontbeten in het hotel. Simpel en doeltreffend; ). Eerst naar een bekend klooster in Lluc. Aardig, maar niet zo verrassend.
Klein stukje gereden en toen een wandelingetje in  prachtig en stil rotsachtig gebied. Dokje heeft zich prima vermaakt. Ik ook. Vandaag vooral bewolkt met af en toe wat zon.




Na een uurtje of 1,5 weer verder gereden. Naar een schiereiland, helemaal in het noorden: Cape de Formentor. Het is even stijgen met de auto, om daarna uit te komen bij een uitkijkpunt, waar je bijna wegwaait, maar waar je een schitterend en fotogeniek uitkijkpunt aantreft.







Daarna dalen we weer en gaan op hetzelfde schiereiland naar het strand. Het is inmiddels einde middag, dus we hebben nog even voor de zon ondergaat. Het is heerlijk om voor het eerst even aan het strand te zijn! 




Het is overal erg rustig. Veel gelegenheden zijn dicht. Dat is een beetje saai maar het heeft ook voordelen. De verlaten stranden, de mooie bergpaden, we hebben ze ongeveer voor ons alleen. In de avond gegeten bij een Marokkaan die kapsalon o.a. verkocht!  Hij heeft een broer in Rotterdam die vis verkoopt! Ik was op zoek naar iets chique-ers, maar de restaurants openen hun keuken pas om 19u in Mallorca! Om hier 1,5 uur op te wachten lijkt me wat lang en overbodig. 
Zadok weer slapend in bed gelegd. Met de Ryanair app alvast voor de terugvlucht ingecheckt en met de booking.com app het laatste hotel, in Palma, alvast geboekt. Handig hoor, apps en wifi. Nu nog even een douche en dan nog even door de reisgids bladeren. 
De volgende ochtend ontbijten we weer in het hotel. Het personeel is allervriendelijkst. Ik heb besloten om de laatste 2 dagen maar zoveel mogelijk van de zon te gaan genieten. En daarom zoek ik naar een strand. Het strand in Alcudia is snel gevonden en het is fijn om hier het eerste uurtje van de reisdag door te brengen. 


Strand bij Alcudia.
Daarna rijden we weer door en stranden nog even bij een tweedehandsmarktje, waar ik sandaaltjes voor Zadok op de kop tik. Daarna vinden we het mooiste strand van de reis: bij cala Gat. Een prachtig strandje! Klein en tussen de rotsen, met volgens Zadok 'groen water'. Hier hebben we een paar uurtjes genoten, van zon, zee, strand en rotsen. 



Aan het einde van de middag doorgereden naar Palma. Het hotel, gevonden via de booking-app, kan ik met behulp van de Tomtom snel vinden. Voor 34 euro helemaal prima. Waar ben je nog zonder mobiel, anno 2017..? In een typisch restaurant, gerund door oudere heren, waarvan er één half Deens vertelt te zijn, eten we rijst met Goulash. De heren zijn bijzonder vriendelijk. Zadok krijgt nog 2 kadootjes mee, uit de inventaris van het restaurant, en daarmee weten de mannen zijn hartje in te winnen. Als toetje eten we zelfgemaakte cheese cake met aardbeien. Lekker!

Mijn kleine vriendje slaapt. 
De laatste dag doen we rustig aan. In de ochtend wil ik alleen nog graag één van de grotten van het eiland bezoeken. Het wordt de Drakengrot. Zadok vermoedt achter elk bochtje de draak tegen te komen. Het is een hele mooie, en vergeleken bij grotten die ik eerder heb gezien, een hele grote grot. Soms is het goed dat je de reisgids niet helemaal uitpluist van te voren, want er wacht mij nog een complete, ontroerende verrassing. De gids kondigt een concert aan, als we onderin de grot plaats mogen nemen op de stoelen die klaarstaan. Ik heb geen idee wat er gaat gebeuren. En dan.... in het donker, op het serene, stille water, onder in de grot, komen opeens drie met lampjes verlichte roeibootjes aanvaren. En op één van de bootjes wordt live muziek gemaakt! Klassieke muziek! De lichtjes van de andere twee bootjes doven. Later gaan ze weer aan en blijkt dat we ook nog een stukje mogen meevaren met één van de bootjes! De plaats is betoverend. Zoiets moois bedenk je niet!

In de middag even op een rots gezeten en geluncht en wat gewandeld met daarbij steeds een schitterend uitzicht, Zadok heeft vooral veel steentjes gegooid, die het water niet bereikten omdat dat nog zo ver weg was;).


Lunchen.

Relaxed!



De tweede helft van de middag zitten we op het strand in Palma en eten we Indisch op de boulevard.






Dit was dan alweer de laatste vakantiedag. Nu rest ons nog de vlucht naar huis. We zijn er lekker even uit geweest en hebben een mooi stukje van Europa ontdekt. Hasta la vista!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten