vrijdag 27 juli 2018

Hirado

Gisteren zijn we na het inpakken van de spullen verder gaan rijden richting Hirado. We hebben halverwege de dag verkoeling gezocht op een strand in Imari. De oorspronkelijke route naar het strand was afgezet ivm een verschoven wegdek. Hier merkten we voor het eerst iets van de gevolgen van de zware regen enkele weken geleden. Met het strand in zicht moesten we rechtsomkeert maken. Een vriendelijke Japanner reed voor ons uit om de weg te wijzen. Ik heb nog nauwelijks een Japanner ontmoet met wie ik in het Engels kan communiceren. Gelukkig zijn ze erg behulpzaam wanneer ze begrijpen wat je wilt.
Doorgereden om Hirado deze dag wel te halen. Op zich zijn de afstanden niet zo groot, maar de snelheden beperkt. Ik rijd meestal 40. Er zijn nogal wat bochten en ook passeren we veel dorpjes. Een prachtige brug verbindt het eiland Kyushu met Hirado. Voor we de brug over gaan, dineren we bij een visrestaurant. Ik eet een heerlijke vissoep.
Snel nadat we de brug over zijn, zoeken en vinden we een kampeerplek. Aan een mooi strand! Naast een kraantje. Dit wordt kliederen én zwemmen morgen!
En inderdaad, de hitte drijft ons, letterlijk en figuurlijk de tent uit. We zijn de eersten om 7u s morgens. Al snel komen er meer watergenieters. Met complete zwemuitrustingen gaan de Japanners het water in. UV-zwempakken, hoedjes, kleurrijke zwembanden en andere opblaasbare figuren. Wij steken hier schamel bij af, met zwempak en -broekje. Ik vraag me af of het wel verstandig is dat we lang in het water blijven, want het is echt heel warm. 39 graden. Daar kijken jullie in Nederland niet vreemd van op natuurlijk.. maar warm is het toch. De zon brandt. Na een paar uurtjes gaan we verder. Het kost wel moeite afscheid te nemen van dit mooie strand en de super heldere zee.
Een wens van mij is om het museum van de christenen te bezoeken. Dit eiland, bekend vanwege de historie met Nederlanders hier - er was een vroege handelspost -, is ook bekend vanwege de christenvervolging. Er staat een boeddhabeeldje in het museum dat de christenen aanzagen voor Maria. Er zijn meer afbeeldingen in het museum waaruit blijkt dat hier christenen in het verborgen gewoond hebben. Een stuk strand is heilig verklaard vanwege het bloed van de martelaren. Er zijn overigens nog steeds behoorlijk wat kerken op dit eiland. Volgens mij speelt dit eiland ook een rol in het boek en de film Stilte, door Shusaka Endo. Ik moet dat even nakijken.
Na ons dagelijkse uitstapje naar de supermarkt en een siesta in de schaduw rijden we door naar Huis ten Bosch. Nu zal de gemiddelde Nederlander wel fronsen. Huis ten Bosch is een themapark, boven Nagasaki, opgezet door een Japanner, die onder de indruk was van de Nederlandse waterkunst. Ik zal er morgen meer over vertellen. Het is heel erg Nederlands, maar ik denk dat wij de enige Nederlanders zijn morgen. Ik heb tot nu toe nog geen enkele niet-Aziaat gezien. We slapen nu in een hotel aangrenzend aan het park. Lekker luxe! Ik dacht in 2 uurtjes dit park wel te kunnen bekijken, maar het is heel groot en er zijn veel attracties, vandaar dit hotel. Nu hebben we morgen de hele dag de tijd hier. De klap op de vuurpijl vandaag was de Spa in dit hotel. Een Japanse 'onsen'. Het ritueel houdt in dat je ontkleed in het (dames-)bad gaat. Eerst spoel je jezelf schoon, bij een privé zitje met tafel en spiegel, met heerlijk warm water. Daarna ga je in het warme bad, bubbel of gewoon. Daarna ga je jezelf helemaal schoonmaken met zeep, shampoo, conditioner, cleansing, etc. Waarna je weer in het bad gaat om te relaxen. Als je klaar bent met badderen kun je jezelf verwennen door je in te smeren met allerlei lotions, te kammen, föhnen, etc. Het was echt genieten. Zadok genoot van het kammen en föhnen. Het lijkt wel of we een verjaardag hebben, zegt hij stralend tegen me terwijl hij zijn haar kamt.
Kortom, we genieten van dit land, op een relaxte manier. De mensen zijn heel vriendelijk. Het land is schoon en van alle gemakken voorzien. Ik zal ook nog een foto plaatsen van de toiletinstructies in dit hotel.
Morgen Huis ten Bosch!

Gisteren:
Kinderen spelen zonder taalbarrières. 



Luxe wildkamperen:)

Vandaag (de foto's van het strand staan op mijn camera helaas):

Voor opa & oma.. bij Huis ten Bosch

Mooi maken!



Luxe!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten