zondag 29 juli 2018

Huis ten Bosch - wat een bizarre ervaring

We zijn een dag verder en ik weet nog steeds niet goed wat ik moet zeggen over Huis ten Bosch. Ik ben 'flabbergasted', is misschien de juiste omschrijving. Ik ga het niet uitgebreid beschrijven, alles is daarover terug te vinden op internet. Het is een stuk nagebouwd Nederland in Japan. Het zijn een aantal bekende gebouwen uit Nederland; Amsterdam staat centraal met een Amsterdamplein, met grachten - waar je een rondvaart door kunt maken, met gebouwen, zoals het centraal station. Maar ook de Utrechtse Dom, het stadhuis van Gouda, etc. Je loopt daar gewoon langs en doorheen. Zadok vroeg steeds, zijn we nu nog in het park? Daarnaast is er veel te eten en zijn er veel attracties - met een hoog high tech gehalte - en is er zwembadenfestijn. Ook zijn er speciale events, een waterski show bijvoorbeeld en muzikale optredens. Het is heel bizar, Nederland, maar dan met Japanse perfectie (las ik ergens), en zo is het. Alles is mooi, schoon, vernieuwend en kwalitatief hoogstaand. Het mooiste komt nog als het avond wordt. Alles is dan zo mooi verlicht. Het park is tot 22u open, wat erg lang lijkt, maar toch nog te kort is. 
De vraag rest, plat gezegd, waar slaat dit alles op? Japanners krijgen natuurlijk geen goed beeld van Nederland hierdoor. Dat kan dus ook niet de bedoeling zijn geweest. Ik heb lang niet alles gezien, geef ik toe, dus mogelijk heb ik een informatief gedeelte gemist. Degene die het park heeft ontworpen moet wel onder de indruk zijn geweest van Nederland. Met name het watermanagement speelde daarbij een rol. Er is vast ook een vonk bij hem overgeslagen. Maar welke vonk bij de Japanners - en Chinezen - overslaat, ik weet het niet. Zadok en ik waren de enige echte Nederlanders die er rondliepen, ik heb echt goed gekeken, maar zag verder geen landgenoten, maar dit riep geen enkele reactie op. Waarom naar dit park toegaan, 10.000 km van huis, als Nederlander? Zadok wilde eerst niet - ik weet al genoeg van Nederland zei hij.. Maar we hebben ontzettend genoten. Het is een aanrader, het is mooi, bizar (de Domtoren beklimmen in Japan!), op z'n Hollands: gezellig, en in de avond werkelijk prachtig. Een must go.
De foto's hieronder zijn zeker niet representatief. Ze geven een kleine indruk. Het park is erg groot. Ik had geen zin om overal foto's van te maken, het gaat vooral om de beleving als je er bent.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten