dinsdag 31 juli 2018

Strand en een beetje cultuur

Vanochtend begonnen we, hoe kan het ook anders, met een duik in de zee in onze voortuin. De zee was heel helder en groen van kleur. En niet zo warm als vorige week, wanneer we gingen zwemmen in zee. De temperatuur is sowieso wel wat gekelderd hier, mede door de toegenomen bewolking. Wel beter eigenlijk. De foto's van het strand staan op mijn camera. Hieronder wat foto's van onze middag. Op een strand langs de route was het eerst klimmen en klauteren en daarna het veiliger bouwen van dammen. Zadok vindt klimmen enorm leuk. Volgens hem hoef ik mij geen zorgen te maken. Maar dat doe ik wel. Zelf vind ik klimmen helemaal niet leuk én ik houd mijn hart vast tot het moment dat hij niet meer naar mij luistert als ik zeg dat hij niet hoger mag gaan. Zo'n middag op het strand is voor hem wel het einde. Hij is enorm actief dan.






Ik vind dit echt niet leuk dus.

Gelukkig volgt na het klimmen het veel veiliger bouwen van een dam.


Een douche bij het strand, heerlijk.
Om een uur of vijf begon het hard te regenen en om zeven uur regende het nog steeds. Gezien het om acht uur echt donker is hier, leek het me beter een hotel te zoeken. Dan wel met uitgebreid Japans ontbijt, want dat heb ik nog een beetje gemist tot nu toe. Enigszins betaalbaar, met ontbijt en met onsen - Japans bad - het was even zoeken, maar toch gevonden. Zo'n bad is echt verrukkelijk, ik heb daar al eerder over geschreven. Onze Nederlandse zuinigheid als het gaat om douchen, niet te lang, denk om het milieu, etc, staat hier in schril contrast mee. De overvloed aan warm en koud water hier om de shampoos, de lotions en de zeep mee weg te spoelen, om in te zwemmen, om in te badderen, dit lijkt een Japanse verworvenheid op zich. Het is een onderdeel van de cultuur. Daarna hul je je in een heerlijke pyama en relax je de rest van de avond.



De onsen, helaas niet voor mensen met een tattoo.

In de hal van het hotel staan een aantal drankjesautomaten. Opmerkelijk? Nee hoor, zeker niet. En zeker in Japan niet. Dit soort automaten staan werkelijk op elke hoek van de straat. In drukke gebieden, zowel als in afgelegen gebieden. En ze zijn altijd gevuld met dezelfde (soort) drankjes. Sapjes, water, ijskoffie. Heel lekker hoor, we hebben er al vaak onze dorst even mee gelest. Zou ook wel iets voor in Nederland zijn, al heb ik een sterk vermoeden dat ze in Nederland binnen de kortste keren vernield zouden worden.


Wat in Japan ook heel handig is, is de aanwezigheid van toiletten overal. In elke supermarkt bijvoorbeeld. Daar moet je in Nederland eens mee aan komen. Het aantal supermarkten is ook heel opvallend. De 7eleven en de Family Mart bijvoorbeeld zie je om de paar kilometer. En dan niet als grote, maar als kleine winkel, waar ze precies hebben wat je nodig hebt. Heel handig voor een reiziger.

Tot slot nog een grappige anekdote, die iets zegt over hoe moeilijk het is voor een kind om te leren lezen. We zaten in de auto en tussen ons in lag de Lonely Planet van Japan. Ik dacht, laat ik onze reistijd eens educatief gebruiken. Ik vroeg Zadok of hij kon lezen wat er op de reisgids stond. Hij wijst het woord Japan aan en zegt, reisgids. Ik, nee joh, het is een woord met 5 letters. Wat is de eerste letter? De J zegt hij. En dan? De A. En dan? De P. En dan? De A. En dan? Die weet ik niet. Dat is de N, zeg ik. Dus wat staat er? J A P A N....??? Reisgids, zegt hij..:)).

Morgen hopen we na hét ontbijt naar een echte zeepaardjesboerderij te gaan, een unieke boerderij, ook voor Japanse begrippen. Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten