vrijdag 8 december 2017

Another day on the motor bike #Bajawa

Gisteren hadden we weer een hele leuke dag. We waren in Bajawa, 4 uur met de bus vanaf Ruteng en 4 uur met de bus vanaf Ende (waar we nu zijn). Die busritten in Flores zijn overigens niet om jaloers op te worden. Elke keer weer besef ik dat ik gezegend ben met een sterke maag, of wat daar dan ook verantwoordelijk voor is, omdat ik geen last van wagenziekte heb. Zadok trouwens ook niet. Ik heb geteld, een kwart van de passagiers, 4 van de 16, was aan het kotsen op de rit Ruteng - Bajawa. De chauffeur reed dan ook als een gek. De ritten zijn door de bergen en langs ontelbare haarspeldbochtjes en de bussen zijn oud, je voelt elke beweging. Als ik heel stil blijf zitten, heb ik geen last. Verhaaltjes vertellen onderwijl, dat is me eigenlijk iets te veel en dat moet ik Zadok, die werkelijk nergens last van heeft, wel steeds uitleggen. Kinderen zie ik vaak misselijk in de bus. Maar ook de kinderen hier in de bus zijn een verhaal apart. Je hoort ze nog niet. Ze zitten stil naast (meestal) hun moeder. Ze kotsen indien nodig onhoorbaar in een plastic zakje. Als ik dat vergelijk met Z: die entertaint of wil entertaint worden.
Maar terug naar Bajawa. We schakelden weer een chauffeur met motorfiets in en samen met een 72 jarige Fransman maakten we een tocht langs traditionele dorpen en hot springs. We vertrokken om 7u en waren terug om 15u. 's Middags heeft Z nog ontzettend veel lol met kinderen in het dorp. Het is een klein plaatsje, iedereen kent elkaar denk ik. Zo is de jongen die in het restaurant werkt de neef van mijn homestay eigenaar en heeft hij bij zijn vriend op de telefoon foto's van Zadok gezien die met kinderen speelt :).



Naar een prachtig panoramapunt.







De eerste van de twee dorpjes die we bezoeken.

De dorpjes zijn een mix van animisme en christendom.

Schitterend met die vulkaan op de achtergrond

De puntdaken zijn voor voorouderverering. Mannen en vrouwen hebben een eigen symbool. Mannen een krijger, vrouwen een huisje.

Het tweede dorpje.

Ze verbouwen o.a. cacao.


Munten uit de koloniale tijd! Een oude man die Nederlands had geleerd in het seminarie stelde ze ten toon.


De hot springs



Vermaak in het dorp




 Voor het eerst 's avonds mijn vest weer aan!





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten