maandag 18 december 2017

Spannend: Oecusse

Topografie!
Vandaag is het een spannende dag, want ik wil proberen om naar Oecusse te gaan. Oecusse is een enclave van Oost Timor, die ligt in West Timor. Voor degenen die dit begrijpelijk verwarrend vinden: West Timor is een deel van Indonesië en Oost Timor is een apart land. Na een bloedige oorlog met Indonesië onafhankelijk geworden, pas in 2002. Het is gelijk een mooie test of het makkelijk is de grens over te gaan, want daarover lees ik tegenstrijdige dingen. Variërend van het duurt 3 dagen tot het kan zonder voorafgaande toestemming. Ik ga overigens uit van dat laatste, maar je weet maar nooit! Oecusse is een heel dun bevolkt gebied. De rest van Timor trouwens ook, er is één grote doorgaande weg, met wat zijwegen en verder heel veel groen!
Via een dame in het hotel kom ik in contact met een gids. Ik besluit dat ik met hem op stap ga vandaag, om het mezelf makkelijk en gezellig te maken. Hij is nog nooit in Oecusse geweest. Niemand die ik spreek trouwens. Hij mag Oecusse ook niet in, want hij heeft geen paspoort. Hij zal op mij wachten tot ik terug ben. Eerst regelt hij een bemo, busje, naar de grens. Dat is een half uurtje, dus niet ver. Bij de grens overlegt hij voor mij over het huren van een pick-up, met chauffeur. Ik spreek af dat de pick-up ons naar Oecusse-stad zal rijden en dan weer terug. Terwijl de chauffeur de autopapieren in orde maakt, vermaken wij ons met de daar aanwezige jongens. Ze vinden Zadok helemaal geweldig en hebben veel lol. Er zijn overigens geen andere mensen die ook de grens over willen. En mijn gids zegt, dat hij nog nooit eerder een tourist met een kind gezien heeft.
Rond 11 uur kunnen we vertrekken. We passeren de grens en moeten bij 6 posten stoppen. 3x Indonesië en 3x Oost Timor. Maar dan zijn we ook Indonesië uit en Oost Timor in. Gezien ik net in Maumere 3 dagen gewacht heb op de verlenging van mijn visum vind ik dat eerste wel een beetje jammer.. Enfin, het gaat allemaal vlot! Na het invullen van de benodigde formulieren en het krijgen van de nodige stempels zijn we binnen en kunnen we gaan! Vóór 12 uur rijden we!
De weg is slecht! Een pick-up is geen overbodige luxe. De omgeving is prachtig! Uitbundig en overvloedig groen. De huizen zijn eenvoudig en de mensen heel verbaasd en heel vriendelijk. Ze zwaaien allemaal en regelmatig vraagt er iemand iets aan de chauffeur, die uitlegt dat we foto's maken;). Verder zien we veel varkens, everzwijnen, kippen, koeien..
Het is bijna 2 uur rijden naar Oecusse-stad. Daar is de infrastructuur beter. Er is een asfaltweg en er wordt aan de weg gewerkt. Ook is er een luchthaven in aanbouw.
Het eindpunt van onze rit is het (nieuwe) monument dat herinnert aan de aankomst van de Portugezen in 15..-zoveel. Het is echt een heel mooi monument. Er ligt een gastenboek voor de registratie van bezoekers. Ik blader het hele boek door en concludeer dat wij de enige Nederlanders zijn. Om 2 uur rijden we weer terug en om 4 uur zijn we weer bij de grens, waar we dezelfde procedure nu in omgekeerde volgende doorlopen. Ook nu gaat het weer goed. Onze gids is blij dat we -eindelijk- weer terug zijn. De bemo staat al klaar. We eten nog wat in de stad Kefa en daarna nemen we nog de bus naar Atamboua. Atamboua ligt dicht bij de grens waar we morgen over hopen te gaan richting Dili.
We vinden een leuk hotelletje. Het valt me alles mee dat het uploaden van de foto's zo vlot gaat, want het bereik is maar één streepje:). Morgen dus naar Oost Timor. Een hotel heb ik zojuist via Booking.com geboekt. Wifi schijnt er in Oost Timor niet te zijn, dus wellicht laat de volgende blog weer even op zich wachten. Ik ben trouwens benieuwd of ik in Dili makkelijk kan pinnen, want je schijnt daar alleen maar in dollars te kunnen betalen. We gaan het zien!

Nog even stoer doen bij het hotel.

Wachten bij de grenspost.


Vermaak

Post nummer 2


Oost Timor in! Post nummer 6

De weg

Daar gaan we!

De weg..

Duurzaam vangrail

Type woningen


Van binnen

Trotse bewoners


Een kerkje

In een rivierbedding

Was-momentje

Bekijks






Z leert katapult schieten.

Vond hij superleuk!


Kerststalletje

De weg! 

Gastenboek bij monument

Prachtig monument. Langs de zee.







Wachten bij de pick-up.

Nog een kerststal, zo leuk, bij 35 graden:!

Mooi!

Afscheid van de boys
En van de auto
In het restaurant

Onze gids en drankje vooraf (voordat deze omviel;)





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten