donderdag 25 januari 2018

Onderweg van Brunei naar Kota Kinabalu

Er zijn diverse mogelijkheden om van Brunei in Kota Kinabalu, Maleisië, te komen. Eén optie is over zee, wij kozen daarvoor. Je neemt dan eerst de boot van Brunei naar Labuan, dat is een eiland, behorend bij Maleisië, maar met een aparte status, belastingvrij bijvoorbeeld. Daarna neem je de boot naar KK. Ik besloot één nachtje in Labuan te verblijven. We vonden een hotel, net nieuw, dichtbij de ferry terminal. Om wat sfeer aan ons bezoek te geven, aten we op een romantische plek, een visrestaurant aan de haven. De volgende dag, redelijk vroeg uit bed, om de boot van 8 uur te halen, bleek deze gecanceld te zijn en ging de volgende om 13u. Op zich niet zo erg, want nu konden we nog iets van het eiland zien. Voor mij met mijn interesse in geschiedenis geen straf; er is een militaire begraafplaats, er liggen hier maar liefst 4000 Australiërs die in WOII zijn gesneuveld en ook nog een heel aantal Indiërs. HELAAS, ik kom er net achter dat ik alle foto's hiervan kwijt ben. Ik heb er dus wat van internet geplukt. Het meest aangrijpend vond ik dat bij het merendeel van de graven de naam van de soldaat onbekend was. Known unto God. Wel waren alle namen op een monument vermeld. Er waren ook mooie teksten, als Perfect peace, en With Christ is much better.
Daarnaast is er een Peace Park, dat herinnert aan de overgave van de Japanners. Dit eiland is in WOII nl bezet geweest door Japan. Erg interessant en indrukwekkend allemaal. Met mijn Uber-app ook makkelijk te bereiken. De chauffeur was zo aardig ons ook nog naar een maritiem museum te brengen, waar we aquaria met prachtige vissen zagen. Zadok genoot er van.
Na onze boottocht van 3,5 uur, heel saai, je kon alleen maar binnen zitten, in rijtjesstoelen, kwamen we aan in KK. Erg leuk trouwens een stad met de letters van je eigen voor -en achternaam:).
We kwamen bij ons Skypod hostel, het beste hostel ooit voor mij. Vanuit hier gaan we KK en omgeving ontdekken.

Romantisch dineren


Oorlogsbegraafplaats


4000 Australische namen

Aangrijpend

Indiër

In het Peace Park





Bijschrift toevoegen

Het Peace Park ligt aan het strand


Het Maritiem museum, ook de foto's van kwijt helaas.

Welcome in KK!

Welcome in Skypod!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten