maandag 15 januari 2018

Orang-oetans

Ik kan het bezoek aan Tanjung Putin national park gerust een hoogtepunt van onze reis noemen. De reistijd om er te komen, was dan ook gelukkig goed besteed. Het park is vooral bekend vanwege het voorkomen van orang-oetans. Deze komen alleen op Borneo en in Sumatra voor. Ze zijn het beste te zien hier op Borneo. Dit komt vooral omdat een deel van de apen semi-wild is. Ze hebben in rehabilitatie centra gezeten. In het verleden was dat nodig omdat er gejaagd werd op de apen. Nu is dat gelukkig niet meer het geval.
Vanuit Pangkalan Bun namen we een taxi naar Kumai, waar we na een kort overleg in hotel Majid, bijna direct doorgaan naar de boot. De boten waarmee je door het national park vaart, heten klotoks. Ik heb een trip geboekt van 3 dgn en 2 nachten, op een shared-boat. Dat betekent in dit geval, met nog 2 andere mensen. Je vaart de hele tijd, uitgezonderd de uitstapjes naar de feeding stations en het aanleggen om te eten, te zwemmen, te wandelen, te slapen. Slapen op de boot is in de buitenlucht, onder een klamboe. Er vaart een kok mee, die voor heerlijke verse maaltijden zorgt, drie keer per dag.
In het park zijn ook nog andere soorten apen te zien, o.a. de proboscis apen. Er zijn ook veel krokodillen, we hebben er echter geen een gezien.. wel werden we er steeds bang voor gemaakt; je moest vooral niet overboord vallen. Ik had ogen voor en achter in mijn hoofd nodig. Zadok deed namelijk nogal zijn best om zijn energie kwijt te raken..
Enfin, het waren leuke, intense dagen. We hebben genoten van alle groen om ons heen, van de prachtige apen en andere wat minder opvallende dieren. Hoewel vuurvliegjes op de achtergrond als je dineert ook wel bijzonder zijn! Oja, en die vogelspin en duizendpoot tijdens de avondwandeling waren ook bijzonder!

Daar gaan we dan!

Welkom!

Kantje boord gevalletje, goed opletten dus;)

Onze klotok

Ontbijten met onze Canadese mede-opvarenden.

Onderonsje

Zo sliepen we.

Behulpzame staf!

Mijmeren.?

Rules!

Bij een feeding station

Is indrukwekkend als je erbij staat!

Prachtig!

Wow!

Die grote is the king?

Zadok krijgt (vaak) snoepjes.

Een boom vol proboscis apen.

Links de mens, rechts de orang-oetan.
De DNA match is 97%!

De handen van de orang-oetan zijn 2x zo groot als die van mij.

De vogelspin zagen we 's avonds!

Wegversperring!

Onder de indruk

Het is mooi!

Vond ik geen goed idee.. maar de heren wilden zwemmen..! In Coca-Cola water..;)

Mannen onder elkaar.

De laatste dag was mijn batterij leeg.. daarvan dus geen foto's, maar dat was vooral de terugreis, dus dat is niet zo erg.

En dit verslag is geschreven na een busrit van 15 uur... van Pangkalan Bun naar Pontianak. We zijn aangekomen in Gardenia Resort and Spa, dus dat zit wel goed... Trusten!

1. Beste Karin en Zadok: wat een machtige ervaringen ! Geniet ervan!
    Gerard

2. Bedankt bioloog Gerard! Binnenkort een aflevering over krokodillen! Leuk dat je meeleest! Hgr, ons.